Den 30:e juni arrangerade Somaliska Freds, MKB och Tegelhuset Rosengårdsfestivalen 2017 på Rosens röda matta. Trots vädret blev festivalen en succé med ca 1 500 besökare och ett späckat program med karnevalståg, danser från olika länder och liveuppträdanden med bland andra Erik Lundin och Cherrie.
Var: Rosens röda matta
När: 15:00 – 21:00
I media:
Rosengård badar i musik och kultur
Hon är en av hjärnorna bakom Rosengårdsfestivalen
Cherrie, Erik Lundin och Leslie Tay till Rosengårdsfestivalen
Mer om eventet finns på följande länkar:
www.mkbfastighet.se/rosengardsfestivalen
Facebook Rosengårdsfestivalen med Tegelhuset Live
Här följer en presentation av några av artisterna som var på plats:
– Cherrie
Vid Grammisgalan 2016 nominerades hon till Årets nykomling och vid Grammisgalan 2017 utsågs hon till Årets hiphop/soul och nominerades även till Årets album. Även vid P3 Guld 2017 utsågs hon till Årets hiphop/soul.
– Erik Lundin
Vid 2016 års P3 Guldgala vann Erik Lundin pris i kategorin Årets hiphop/soul.[4] Lundin tog också hem vinsten i kategorierna Årets textförfattare och Årets hiphop/soul vid Grammisgalan i februari 2016. Under artistnamnet Eboi har han gett ut flera låtar på engelska, under sitt eget namn släppte Erik Lundin 2015 först singeln “Annie Lööf” och sedan debut-EP:n Suedi, båda på svenska. EP:n fick stor uppmärksamhet och fin kritik. Han har tidigare samarbetat med artister som Adam Tensta, Maskinen, Elliphant, Daniel Adams-Ray och Promoe.
– Leslie Tay
Leslie Tay, född 1989 och uppväxt i Seved i södra Sofielund i Malmö, är en svensk producent, låtskrivare och hiphop-artist. Tay var med i en dokumentärfilm kallad Leslie – killen som kommer att glänsa av Stefan Berg från 2008. Filmen skildrar den unge rapartisten Leslie Tay under fem år från dess att han är 14 år tills att han fyller 19 år. 2014 släppte Leslie Tay sin första singel, “Vems Fel”, hos Sweden Music/Universal Music.
– Iman Talabani
17-åriga poeten och diktaren Iman Talabani kom tvåa i Förortens bästa poet i Rinkeby med dikten Tillfällig. Hennes poesi har beskrivits som “rytmisktrap utan musik”.